Eseménynaptár 28 29 30 31 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 Janus Pannonius Múzeum - Modern Magyar Képtár I. - Martyn Ferenc Múzeum - Pécs Cím: 7621, Pécs Káptalan utca 4. Telefonszám: (72) 514-040 Nyitva tartás: K-V 10-18 A képtár a magyar képzőművészet egyik leggazdagabb hazai gyűjteménye. A 20. század első felének jelentős stílusirányzatait bemutató anyag a nagybányai festészet képviselői, a századforduló nagy egyéniségei és a Nyolcak alkotásai mellett még számos irányzat, iskola alkotásait mutatja be. Martyn Ferenc (Kaposvár, 1899 - Pécs, 1986) szobrász, festő, grafikus, illusztrátor. A modern magyar képzőművészet meghatározó alakja, a dél-dunántúli művészeti élet iskolateremtő mestere és szervező egyénisége. A második világháború előtt hosszú éveket tölt Párizsban, s beutazza Nyugat-Európát: kapcsolatokat épít, behatóan megismerkedik a legkorszerűbb avantgárd törekvésekkel. A háborút követően a nonfiguratív irányzatok egyik legfontosabb hazai képviselője és kiteljesítője.
A Nemzetközi Gyűjtemény részét képezi a Káptalan utca 4. alatt található Amerigo Tot Múzeum, Martyn Ferenc Múzeum és Nemes Endre Emlékszoba is. Az épület földszintjén található Amerigo Tot Múzeumban a szobrász (eredeti nevén: Tóth Imre, 1909–1984) változatos stílusban készült, Pécs városa számára ajándékozott alkotásait tekinthetjük meg. A fiatalon Itáliába költözött mester itt elhelyezett művei a teljes életpályát átfogják. A Martyn Ferenc (1899–1986) festő, szobrász, grafikus és illusztrátor életművét bemutató kiállítás 2011-ben nyílt meg. A művész a modern magyar képzőművészet meghatározó alakja, aki nyugat-európai útjai során behatóan megismerkedett az avantgárddal, a háború után pedig a nonfiguratív irányzatok egyik vezető egyéniségévé vált. A pécsváradi születésű Nemes Endre (1909–1985), a Prágában, majd Svédországban élt szürrealista művész munkásságának különböző stílusú, időszakosan cserélődő gyűjteménye is itt tekinthető meg. Festményeit gépies, hideg világ, szokatlan figurák, bábok jellemzik.
Hárs Éva: Modern Magyar Képtár (Corvina Könyvkiadó, 1981) - Pécs Fotózta Kiadó: Corvina Könyvkiadó Kiadás helye: Budapest Kiadás éve: 1981 Kötés típusa: Vászon Oldalszám: 392 oldal Sorozatcím: Kötetszám: Nyelv: Magyar Méret: 21 cm x 16 cm ISBN: 963-13-0841-3 Megjegyzés: Fekete-fehér és színes reprodukciókkal illusztrálva. Értesítőt kérek a kiadóról A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról Fülszöveg Múzeumaink sorában kiemelkedő helyet foglal el a pécsi Janus Pannonius Múzeum, amely nagy teret szentel a XX. századi magyar képzőművészet bemutatásának. 1957-ben nyílt meg a század legfontosabb hazai törekvéseit és alkotóit bemutató Modern Magyar Képtár, amely az ajándékozások és a vásárlások révén azóta számos jelentős munkával gyarapodott; majd ezt követte 1974-ben a Csontváry Múzeum és a martyn Gyűjtemény, két évvel később a Vasarely, legutóbb - 1978-ban - az Uitz Múzeum megnyitása. Kötetünk ezt az egyedülálló múzeumegyüttest mutatja be; a múzeum révén pedig az új magyar művészetet.
A Phönix madár önmagától megifjul, uj életre kél ismét, vagyis önmagát szüli, mint egyik időszak a másikat. Az első keresztyén irók is átvették a Phönixet az idő és feltámadás jelképéül, sőt a byzanti császárság korában czimer-állat volt. Földtekén avagy lobogó máglyán állva ábrázolák e fölirással: Örökkévalóság (aeternitas); vagy: az idő szerencsés megujulása (felix temporum reparatio). A későbbi keresztyén korszakban megszünt a feltámadást a madár jelképezni, s helyette a tojás birt ollyféle jelentéssel, melly husvétkor ma is jelentőséggel bir. – Ezért temetésnél, mint a feltámadás jelképét, egykor tojást szoktak a halott-vivők kezébe adni, mellyet később a czitrom váltott fel. A Phönix hitregéjének alapul Közép-Ázsia aranyfáczána szolgálhatott, melly alakra s szinre sokban egyez a Phönix leirt s festett alakjával. " Források:
Vő. Nm 13, 23-24), bár valószínű, hogy a Baranya-szerte ismert heveng (rúdra akasztott fürtökből összeállított "óriásfürt") is szerepet játszott a kép megkomponálásában. " A főnix alatt a felirat: "felix temporum reparatio": "A Phönix-ről a régi korban Egyiptomban és Arabországban szentül igaznak hitt mese élt, mellyet Herodot következőleg ir le. Az egyiptomi papok szerint, minden ötszázadik évben, keletről Arabországból jött egy mdár Héliopolis városba Phra templomába, mellyet karvalyalakunak rajzoltak s a napistent ábrázolá. Csak akkor jött, midőn atyja kimult, mellynek hulláját myrrhával bebalzsamozott tojásban magával hozta, hogy a templomban eltemesse, vagy mások szerint, hogy magát a templomban illatos tömjénben elégesse. E végre Phra templomában külön szentélylyel birt, mellyből elégése után harmadnapra megifjodva kelt ki szárnyra és visszatért keletre. Az egyiptomi emlékeken ibiczalakban ábrázolák, fején egy tollpamattal. Megérkezését a papok ünnepélyesen kihirdették, mire az egész országban szent ünnepeket ültek.
A lapélek enyhén foltosak.
A kiállítás igen látványos elemekből épül fel: a római kori Sopianae-t bemutató, interaktív 3D rekonstrukció mellett a Kozármislenyben feltárt, 2. századból származó halottaskocsi életnagyságú modelljét, az ókori Sopianae legszebb tárgyi leleteit, használati tárgyait, továbbá a Dunaszekcsőn talált Marcus Aurelius bronzfejet csodálhatják meg a látogatók.
A Papnövelde utcai egykori Vármegyeháza barokk épületében tekinthető meg a Janus Pannonius Múzeumhoz tartozó Modern Magyar Képtá r állandó tárlata, amely a tág értelemben vett 20. századi magyar képzőművészettel ismerteti meg a látogatót. A minden jelentős stílusirányzatot bemutató anyag a nagybányai festészet képviselői (Hollósy, Ferenczy), a századforduló nagy egyéniségei (Rippl-Rónai, Gulácsy) és a Nyolcak alkotásai mellett a húszas évek avantgárdját, valamint a Római Iskola (Aba-Novák) és a szentendrei művészek (Vajda, Ámos, Barcsay, Kmetty) harmincas évekbeli munkáit is felvonultatja. Az Európai Iskola Korniss, Gyarmathy, Anna Margit és Martyn Ferenc 1940-es évekbeli alkotásai révén van jelen. A 20. század második felének új fejleményeit az ötvenes, hatvanas években még alkotó "klasszikus" művészek (Ország Lili, Korniss Dezső) és a velük párhuzamosan jelentkező neoavantgárd első generációjának tagjai (Bak Imre, Fajó János, Nádler István) képviselik. A Modern Magyar Képtár Nemzetközi Gyűjteménye külföldön élő magyar származású művészek képeit tartalmazza, többek között olyan jeles alkotókét, mint Victor Vasarely, Bán Béla és Zlatko Prica.
Intim topográfiák a Modern Magyar Képtárban Art&Design 2021. 11. 08. A Képtári tárlatok pécsi műbarátoknak című sorozat részeként nyílik meg Stein Anna (1936) az 1960-as években Párizsban készült festményeinek kamarakiállítása a Modern Magyar Képtárban november 12-én. A megnyitót az alkotó önéletrajzi könyvének bemutatója követi. "Ez a stílus jellegzetesen pécsi" Art&Design 2021. 06. 16. Amikor a Pécs és a zománc szavak egy mondatban szerepelnek, szinte ösztönösen a Zsolnayak jutnak eszünkbe. A pécsi Modern Magyar Képtár Variációk a Színes városhoz – Zománcművészeti kísérletek Bonyhádon (1967–1972) című kiállításának megtekintése után biztosan módosulni fog ez a prekoncepcióink. Ficzek Ferenc zománcfala új helyen Art&Design 2021. 01. 21. A Variációk a Színes városhoz – Zománcművészeti kísérletek a magyar képzőművészetben (1967–1972) című pécsi időszaki kiállítás kísérőprogramjaként gondos tisztítás és konzerválás után – a Modern Magyar Képtár állandó kiállításában helyezték el Ficzek Ferenc (1947–1987) alkotását.
Az új magyar művészetnek korszakonként változó, de mindig új hajtásait. Azt az utat, amelyet képzőművészetünk megtett a szecessziótól a hatvanas évek művészetéig, Rippl-Rónai Józseftől Kondor Béláig.